استعداد ریاضی کودک چگونه شکوفا میشود؟
دلایل زیادی وجود دارند که باعث میشوند استعداد ریاضی کودک ما در همان سالهای اولیه رشد کور شود. در این زمینه مقالههای زیادی نوشته شده است. از جمله این مقاله: 8 دلیل اینکه کودک ما ریاضی یاد نمیگیرد.
همچنین لازم به ذکر است که گاهی کودک یا نوجوان ما ریاضی یاد نمیگیرد خیلی ساده به این دلیل که از روش درست پیش نمیرود. گاهی او ریاضی یاد نمیگیرد چون محیط روی او تأثیر بدی گذاشته است. گاهی خود معلم علت اصلی است. و گاهی پدر و مادر نقش اصلی را در این نقصان دارند. روی هر مورد باید به طور جداگانه کار کرد. اما از حق نگذریم همۀ این را میدانیم که سالهای اولیه رشد کودک بیشترین تأیر را در شکلگیری و شخصت و استعدادهای او دارد.
از این منظر لازم است روی محیطی که کودک ما در آن رشد مییابد نهایت دقت را داشته باشیم. کودک ما چه میشنود؟ چه میبیند؟ ما با او چه رفتارهایی داریم؟ اطرافیان او چگونه الگویی برای او هستند؟
خوشبختانه با نتایج تحقیقی که در این نوشته به آن میپردازیم این مشکل تا حدود خیلی زیادی رفع شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که بزرگ شدن در خانه پر از کتاب عامل عمده افزایش سواد و استعداد ریاضی در آینده است. به عبارتی اگر محیط خانه برای کودک محیطی باشد که دسترسی خوبی به کتابهای متعدد و مفید داشته باشد، میتوان امیدوار بود که شخصیت کودک به نحوی شکل میگیرد که او بعدها از بقیۀ عوامل آسیب نخواهد دید.
استعداد ریاضی کودک چگونه شکوفا میشود؟
در تحقیقی که روی ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور انجام شد مشخص شد که یک کتابخانه نسبتا بزرگ خانگی مهارتهای یک دانشآموز نوجوان را برابر میکند با یک فارغالتحصیل دانشگاه که کتاب نخوانده است.
بر اساس نتایج یک تحقیق جدید، بزرگ شدن در یک خانه پر از کتاب تاثیر عمدهای بر میزان سواد در آینده کودک خواهد داشت، اما این کتابخانه باید حداقل ۸۰ کتاب داشته باشد تا تاثیرگذار باشد.
محققان به رهبری دکتر جوانا سیکورا از دانشگاه ملی استرالیا بین سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ دادههایی را از بیش از ۱۶۰ هزار بزرگسال از ۳۱ کشور مختلف بررسی کردند. از تمام شرکتکنندگان پرسیده شد که وقتی ۱۶ ساله بودند چند کتاب در خانهشان وجود داشت. به آنها گفته شد که هر طبقه یک متری از کتابخانه معادل حدود ۴۰ کتاب است. و از طریق سواد، استعداد ریاضی و فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد سنجش تواناییهایشان قرار گرفتند.
با اینکه متوسط تعداد کتابها در کتابخانههای خانگی در کشورهای مختلف متفاوت بود –از ۲۷ تا در ترکیه تا ۱۴۳ در بریتانیا و ۲۱۸ در استونی- تاثیر کلی کتابخانه خانگی بر میزان سواد همه جا زیاد بود.
دکتر سیکورا و همکارانش در مقاله خود نوشتند «قرار گرفتن نوجوانان در معرض کتابها بخشی سازنده از تمرینهای اجتماعی است که مهارتهای شناختی بلندمدت شامل سواد، استعداد ریاضی و مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات را در آنها پرورش میدهد. بزرگ شدن با کتابخانههای خانگی مهارتهای بزرگسالی را در این زمینهها بیشتر افزایش میدهد تا تحصیلات والدین یا موفقیتهای تحصیلی و شغلی.»
محققان دریافتند که نوجوانان در خانههای تقریبا بدون کتاب سطح سواد و استعداد ریاضی پایینتر از حد متوسط دارند. داشتن تقریبا ۸۰ کتاب در خانه در دوران نوجوانی این میزان را تا حد متوسط رساند، در حالی که وقتی اندازه کتابخانه به ۳۵۰ کتاب رسید با دستاوردهای قابل توجهی از سواد همراه نبود. همین مساله در مورد مهارتهای فناوری اطلاعات ارتباطات نیز صادق بود.
بر اساس این تحقیق نوجوانانی با سطح پایینتری از تحصیلات ثانویه که از خانههای پر از کتاب آمده باشند به اندازه یک فارغالتحصیل دانشگاه که در خانهای تقریبا بدون کتاب بزرگ شده از سطح سواد، استعداد ریاضی و مهارت در فناوری اطلاعات و ارتباطات برخوردارند. محققان میگویند فارغالتحصیلان دانشگاه که در دوران رشد تقریبا هیچ کتابی دوروبرشان نبوده به سختی سطح سوادی نزدیک به میزان متوسط داشتند. و به همین ترتیب کسانی که در ۱۳ یا ۱۴ سالگی مدرسه را ترک کردند اما در میان کتابها بزرگ شدند.
در همین زمینه