دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

قطعی اینترنت به همه ما لطمه زده. آمار دقیق ندارم ولی قطعاً چیزی حدود بیست میلیون کسب و کار اینترنتی داریم که در این روزها از کار بیکار شدن.

خیلی از این کسب و کارها جوان و نوپا هستن. و طبیعتاً یک روز هم براشون یک روزه!

اینترنت قطعه و راه درآمد ما سد شده. اما در مقابل نه بانک‌ها برای قسطهاشون به ما فرجه خواهند داد و نه بقیه هزینه‌های زندگی صب می‌کنن تا اینترنت وصل بشه.

در این میان چند نکته هست که باید به دقت بهشون توجه کنیم.

1. این همه نالیدن و غرغر کردن ما فقط از قطعی اینترنت نیست. عامل دیگه‌ای هم درش نقش داره. اون هم اینکه همیشه تا فرصتی هست اون رو به هدر می‌دیم. به محض اینکه اون فرصت یا شانس از ما گرفته می‌شه، شروع می‌کنیم به ناله کردن. بنابراین یک نکته مهم اینه که باید مدیریت زمان و مدیریت منابع رو به خوبی یادبگیریم. و همیشه فقط به مهم‌ترین کارها و ضرروی‌ترین امور زندگی‌مون بپردازیم.

2. این چند وقت می‌گذره و اینترنت هم وصل میشه. در این روزهای بدون اینترنت چقدر خودتون رو برای یک شروع قوی آماده کردید؟

3. آیا متوجه شدید که با وجود اینترنت و وقت زیادی که برای اون صرف می‌کردیم، عملاً از خیلی جنبه‌های زندگی‌مون غافل بودیم؟ زندگی فقط کار نیست. به جز کار چیزهایی دیگه‌ای هم هست که باید بهش پرداخت.

4. چقدر به این نکته توجه کردید که قبل از این قطعی، اکثر کارهایی که ما با اینترنت انجام می‌دادیم غیرضروری و ناکارآمد بوده؟ مثلاً شبکه‌های اجتماعی قرار بودن که بازاریابی رو تسهیل کنن، این روزها چند درصد پیشرفت کاری داشتیم؟ چون نحوه استفاده از اینترنت باید به قدری هوشمند باشه که روند مشتری سازی و بازاریابی به سمتی بره که حتی اگر اینترنت نبود، افراد زیادی از طریق تلفن ما رو پیدا کنند و از ما درخواست خدمات کنند.

5. در این روزهای قطعی اینترنت خبری توجه من رو به خودش جلب کرد: در قسمتهای زیادی از آمریکا و بریتانیا، فیسبوک و اینستاگرام از دسترس خارج شدند. این دفعه چندمه که این اتفاق می‌افته. این یک زنگ خطر برای همه کسانی هست که تمام هم و غم خودشون رو روی شبکه‌های اجتماعی گذاشتن.

6. در این چند روز ثابت شد که زیرساخت‌های شبکه اینترنت ملی بیشتر شبیه یک کاریکاتوره تا یک یک زیرساخت واقعی. همه صاحبان سایت‌ها در تلاش هستند که سرعت سایتشون رو مرتب بالاتر ببرند. یکی از فاکتورهای مهم در این زمینه استفاده از سرورهای داخلی هستش. اگر ادمین‌های زیادی هستن که ترجیح می‌دن سایت خودشون رو روی سرورهای خارجی راه‌اندازی کنن فقط به دلیل ضعیف بودن زیرساخت‌های شبکه داخلی هست.

این مهم نیست که کی اینترنت وصل می‌شه، مهم اینه که بعد از وصل شدن اینترنت چه اتفاقی می‌افته. آیا باز هم همون کارهای تکراری و اشتباه و وقت تلف کن رو انجام می‌دیم، یا اینبار از تمام وقت و منابع خود به طور بهینه استفاده می‌کنیم؟ 

نظرات (۱۰)

واقعا... طرز فکرتون مثل من بود.

منم سئو و طراح سایتم

پاسخ:
آدرس وبلاگتون رو می‌فرمایید؟

درسته که در ابتدای متنتون به مضرات نبود اینترنت پرداختید اما در ادامه، با عنوان کردن مضرات وجود اینترنت و اشاره به ولگردی مردم در وب، دارید این مطلب رو به شکل ضمنی، مطرح می کنید که اکثر مردم ایران از اینترنت برای دور دور زدن استفاده می کنند؛ دقیقا مثل قضیه بنزین که گفتند قیمتها باید افزایش پیدا کنه چون مردم دور دور بیخود می کنند و طوری مسئله رو بیان کردید که انگار فقط امورات بانکی و حکومتی باید خدمات اینترنت داشته باشند. اصلا طرح این مطلب در این زمان که حکومت به دنبال بهانه هست درست نیست. من در مورد علم و دانش با کسی شوخی ندارم و اگر برای بنزین اغتشاش نکردم اما برای از‌بین بردن سدّ علم و دانش، آمادگی کامل دارم. اصلا درست نیست القاء کنید که استفاده غالب مردم ایران از وب، برای سرگرمی و وقت تلف کردنه.

توی موقعیتی که همه از نبود اینترنت ناراحت و خشمگین هستند شما در مورد فواید نبود اینترنت می گید؟ مردم این طور برداشت می کنند که شما از عوامل وابسته به حکومت هستید که همونطور که تهمت دور دور زدن به افراد می زدند برای بالا بردن قیمت بنزین، الان هم رو آوردن به تهمت ولگردی توی وب. توی این موقعیت از لین حرفها زدن من رو هم راجع به هویت غیروابسته بودنتون به حکومت به شک‌می اندازه. حداقل بنویسید که مدافع قطعی اینترنت یا هر نوع محدودسازیش نیستید.

پاسخ:
شما از کدوم بند نوشته برداشت کردید که از فواید نبود اینترنت گفته؟ 
بند اول که میگه همه متضرر شدیم و بانکها برای قسط‌های وام برای ما صبر نمی‌کنن. یا از قسمتی که خودمون رو آماده کنیم تا بعد از وصل شدنش به طور بهینه تر و بهتر تولید محتوا کنیم؟ 
لطفا مطلب رو با دقت بخونید. 
  • زهرا طلائی
  • با بخشی از مطلب شما کاملا موافقم، من این چند روز متوجه شدم روزهای قبل بخشی از زمان رو با اینترنت هدر دادم اما خب من من یک فریلنسرم و کارم وابسته به اینترنته، من با همین اینترنت دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنم و همین چند روزه زندگی کاری من مختل شده، از دوره‌ای حذف شدم و راحت‌ نمی‌تونم این‌طوری بگم.

    پاسخ:
    من که نگفتم قطعی اینترنت خوبه! نوشته من کاملا روشنه. در ضمن از شما خواهش میکنم پاسخی که به مسافر دادم رو زیر همین پست بخونید. متشکرم
  • کارمند مجرد
  • استفاده کردیم

    پاسخ:
    شما خیلی لطف دارید دوست عزیز

    این چیزی که نوشتید شاید برای قشر کارمند صدق کنه ولی برای قشر دانشجو با قطع شدن اینترنت زندگی مختل میشه. برای درس خوندن همیشه نیاز به اینترنت هست. من بعد از اینکه اینترنت قطع شد فهمیدم چقدر زبان میخوندم و خودم خبر نداشتم، چقدر سرچ میکردم درمورد چیزایی که نمیدونستم و خودم خبر نداشتم، چقدر موقع درس خوندن با گوگل درس خوندنم عمیق تر میشد و خودم خبر نداشتم، چقدر هر روز با گوگل مپ یه جای جدید از دنیا رو یاد میگرفتم و خودم خبر نداشتم.

    بعید میدونماین روزا حتی استفاده از شبکه های اجتماعی وقت تلف کردن باشه از اونجا که نسل قبل از خودمو میبینم که با همین اینستاگرام چقدر هر روز چیز جدید یاد میگیرن و اطلاعاتشون درمورد همه چیز میره بالا.

    با چند روزی که اینترنت قطع شد من فهمیدم چقدر بدون اینترنت ما تو این موقعیت جغرافیای ای که هستیم خفه میشیم. و در حد همین اطلاعات محدود میمونیم.

    استفاده از اینترنت بیشتر از اینکه برای کار باشه برای قشر خیلی بزرگی برای کسب اطلاعاته و ریسرچینگ که بدون اون زندگی عملا مختل میشه.

    پاسخ:
    لطفاً نوشته من رو یکی دوبار دیگه بخونید. من دقیقاً برای افرادی نوشتم که کار جدی و درآمدزا با اینترنت انجام میدن. 
    صحبت من در نهایت این هست که باید برای یک شروع قوی آماده شد. 
    صحبت من روشنه. ربطی به کارمند و نمیدونم آدمهایی که توی اینستاگرام وقت تلف میکنن نداره. 
    خودم روزی هزارتا کار مختلف با اینترنت انجام میدادم. 
    از جواب دادن به ای‌میلهایی که همه سؤال داشتن از من. تا خوندن مقاله‌های علمی و ادبی. تا آپدیت کردن چندتا سایت آموزشی و پشتیبانی سایتهایی که طراحی کردم. 
    از مشاوره سئو و تولید محتوای چند سایت دیگه و ... 
    کلاسهای آنلاینی که داشتم هم بماند. 
    صحبت من اینه برای فردی مثل من، بهترین کار در این شرایط آماده شدن برای یک شروع قوی هست. 
    همین
  • محمدرضا حمیدیان پور
  • سلام واقعا انتظار این اتفاقات رو باید داشت

    پاسخ:
    درسته همیشه باید برای هر پیشامدی آماده بود. 
  • اسفندیار خدایی
  • مطلب عالی بود

    با تشکر از شما و نویسنده مطلب

    پاسخ:
    خیلی ممنون دوست عزیز. 
    نویسنده مطلب خود من هستم. 

    حرف نزنی نمیگن لالی

    پاسخ:
    اینجا وبلاگ منه و من هر دیدگاهی داشته باشم رو به اشتراک میذارم. این جمله رو به افرادی مثل شما میگن که اصرار دارید راجع به همه چی نظر بدید. ناراحتی نه مطلب رو بخون نه کامنت بذار. 
    اون چاقوت هم زمین بذار. با خشونت و پرخاشگری به جایی نمیرسی. 

    چرا فکر می کنید همه دارند وقت تلف می کنند؟ آیا این قدر مطمئن هستید کار همه مردم همینه؟ خیلیها کار تحقیقاتی می کنند. حتی همون نوشته ای که به نظر شما وقت تلف کردن هست حاوی پیامهای بسیاری هست که برای یک محقق مثل گنجه.‌قدر زر زرگر شناسد / قدر گوهر گوهری. 

    پاسخ:
    بنده خدا عزیز شما اگر پژوهشگر نیستید که خوب از شما تقاضا میکنم زبان بقیه نباشید. 
    اگر هم پژوهشگر هستید، من به کیفیت پژوهش شما شک جدی دارم. 
    شما چطور از نوشته من این رو برداشت کردید؟ 
    نوشته بسیار شفافه و در مورد این هست که افرادی که کارهای زیادی با اینترنت انجام میدن باید یه تجدید نظر داشته باشن و برای یک شروع قوی و بهینه تر آماده بشن. 
    نه نوشته در مورد افرادی هست که وقت تلف میکنن و نه من با این افراد کاری دارم. 
    من روزی ده تا دوازده ساعت کار انجام میدادم. و همه کسانی هم که میشناختم همینطور بودن. صحبت این نوشته در مورد بالابردن راندمان کاری هست که البته آشکاره. 
    من نمیدونم شما چطور منظور نوشته رو جور دیگه ای فهمیدین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    دو قدم مانده به صبح
    آخرین نظرات