دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

نامه ای به طالبان

جمعه, ۳ اسفند ۱۳۹۷، ۰۴:۱۴ ق.ظ

مطلبی که در اینجا می خوانید از صفحه فیسبوک آقای نادر موسوی برگزیده شده است. 

زمستان سال 1385 مسابقه ی نامه نویسی را در چند موضوع میان دانش آموزان مکاتب خودگردان برگزار کردم. یکی از آن موضوعات نامه ای به طالبان بود که بچه ها بیشترین نامه را برای این بخش نوشته بودند. بچه ها جمعا نزدیک 7 هزار نامه نوشته بودند. نامه هایی را که برای طالبان نوشته شده بود جدا کرده و یکی یکی خواندم. نامه هایی که با زبان کودکانه اما بسیار دردمندانه نوشته شده بودند. نامه هایی که بخش کوچکی از درد و رنجی را که کودکان افغانستان از جنگ و کشتار و ترس و آوارگی می کشیدند نشان می داد و می شد در این نامه ها دید و خواند. هنگام خواندن نامه ها بارها گریستم بر بیچارگی و بی پناهی کودکان افغانستان و کودکی های خودم که در میان جنگ و ترس برخاسته از آن گذشته بود. 

از میان نزدیک دو هزار نامه، صد نامه را برگزیده و در این کتاب آوردم. سال 1394 هم مجوز چاپ گرفته و کتاب نامه ای به طالبان چاپ شد. 

این روزها که طالبان با لبهای خندان وارد همه ی شهرها شده و مردم با آنها دارند عکسهای سلفی می گیرند یاد این کتاب و نوشته های بچه ها افتادم.

امیدوارم با همه ی درد و رنج هایی که این جنگها و طالبان بر مردم تحمیل کردند، سرانجام همگی به این نتیجه رسیده باشند که جنگ و نفرت را پایانی نیست و هیچ جنگی برنده ای ندارد.

این هم نامه ی یکی از بچه ها برگرفته از این کتاب:

مگر شما پدر و مادر ندارید؟ مگر شما فرزند ندارید؟ چرا به جنگ پایان نمی دهید؟ اگر روزی از فرزندتان دور باشید دلتان برایشان تنگ نمی شود؟ چرا ما را از عزیزانمان دور کردید؟ چرا نمی گذارید ما کنار هم باشیم؟ مگر شما آرامش را دوست ندارید؟ مگر شما بچه ندارید؟ مگر نمی خواهید فرزندتان با سواد شود؟ مگر شما دل ندارید؟ پس چرا به فکر ما نیستید؟ پس چرا ما را آواره کردید؟

ریحانه غلامی، 14 ساله.

  • اسماعیل

طالبان

نظرات (۶)

سلام مجدد
فونت ساحل رو انتخاب کردم درست شد.
خیلی ممنون از کمک و همیاری شما.
خدا خیرتون بده.
سوال بعدی ک دارم اینه که:
توی پانل اصلی ک فهرست موضوعات هست و موضوع و زیر موضوع و تغییر نام داره، آیا امکان حذف یک موضوع یا زیر موضوع وجود داره یا نه؟
فقط میشه تغییر نام داد. ولی من نتونستم موضوعی رو حذف کنم.
ممنون میشم از تجربیات خوبتون بهره مندم کنید.
سپاس فراوان
پاسخ:
حذف رو تا حالا ندیدم! البته وقتی موضوعی مطلب نداشته باشه توی صفحه اول نمایش داده نمیشه 
سلام دوست عزیز
اندازه فونت روی چند باشه خوبه؟
نکته ی دیگه اینکه این فونت حالت bold نداره؟

راستی
یه مشکل دیگه من تو نگارش پست ها دارم می تونید کمکم کنید؟
و اون اینکه:
وقتی مطلب رو می نویسم، بین سطرها فاصله می زنم، تو پانل فاصله لحاظ میشه و نرماله. ولی تو صفحه اصلی می بینم فاصله ها لحاظ نشده. علتش چیه؟ خیلی رو اعصابه.
ممنون میشم کمکم کنید.
خیلی سعی کردم مشکل رو برطرف کنم. هنوز نفهمیدم علتش چیه و چکار باید کرد.
متشکر.
سوالات دیگه هم دارم ک بعد می پرسم.
ممنون و سپاس ک جوابگوی سوالات من هستید.
پاسخ:
با سلام 
اندازه فونت 14 باشه خوبه. البته 14px.
برای فاصله اون که فاصله نمیندازه در قالب وبلاگ براش تعریف کردن به اون شکل. خیلی مهم نیست. به همون شکل پیش فرض زیباست. 
ممنون
انجام دادم و فونت تغییر کرد اما دیدم کل پستها فونتش ریز شد. دقیقا عین دستوری ک داده بودند عمل کردم. نمی دونم چکار کنم؟ دوباره برگردوندم جای اولش
پاسخ:
نه برید توی کدهای css
و این رو پیدا کنید 
body
}
 و قسمتی که نوشته font-size اندازه فونت رو عوض کنید 
بله. تشکر و ممنون از پاسختون
پاسخ:
خواهش میکنم. اگر باز هم کمک لازم داشتید من در خدمتم. اگر به این روش نتونستید چون لازمه کدنویسی بلد باشید، من براتون انجام میدم . 
سلام دوست عزیز
فونت وبلاگتون هم زیباست هم جذاب. میتونید کمکم کنید بگید چجوری این فونت رو در قالب گنجانده اید؟
تشکر
من یه سری خیلی تلاش کردم نشد.
ممنون میشم راهنمایی کنید.
پاسخ:
خواهش میکنم نظر لطف شماست 
برای فونت این روب بخونید 
http://rastikerdar.blog.ir/1394/09/04/%D9%82%D9%84%D9%85-%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85#comment-i8412pFRoAI
سلام
چقدر درد ناک...

پاسخ:
بله دردناک! 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دو قدم مانده به صبح
آخرین نظرات