دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

معرّفی فیلم زیستن آکیرو کوروساوا

يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۳:۰۰ ب.ظ

ساخت ژاپن 1952 (۱۴۳ دقیقه)

اگر به شما بگویند به بیماری لاعلاجی مبتلا شده‌اید و فقط شش ماه دیگر فرصتِ زیستن دارید، چه می‌کنید؟ آیا برای رودررویی با مرگ آماده‌اید؟ از باقی‌ماندهٔ عمرتان چگونه استفاده می‌کنید؟ به این باقی‌ماندهٔ عمرتان چگونه معنا می‌بخشید؟ چقدر کار نکرده دارید که باید انجامشان بدهید؟ این‌ها همان پرسش‌هایی است که کارگردان بزرگ ژاپنی، آکیرو کوروساوا، در بخشی از زندگی‌اش با آن‌ها روبه‌رو شده و ماحصلش شده است فیلم «زیستن». کوروساوا در‌این‌باره می‌گوید:

گاه‌گاهی به مرگ خود فکر می‌کنم و در این حال به این فکر می‌افتم که اصلاً چطور می‌توانم تحمل نفس آخر را داشته باشم، درحالی‌که این نوع زندگی را دارم، چطور می‌توانم ترکش کنم؟ احساس می‌کنم خیلی چیزهای دیگر هست که انجام دهم. این احساس را دارم که خیلی کم زندگی کرده‌ام و در این وقت به فکر فرومی‌روم، اما غمگین نمی‌شوم. از چنین احساسی بود که «زیستن» به وجود آمد. (اینجا)

«زیستن» دربارهٔ کارمند میان‌سالی است که سی‌سال از عمرش را در یک شغل اداری یکنواخت و کسل‌کننده گذرانده یا بهتر است بگوییم هدر داده است و حالا باخبر شده که سرطان معده دارد و تنها شش ماه دیگر زنده است. او برای معنا بخشیدن به زندگی‌اش به کارهای مختلفی روی می‌آورد و در نهایت عشق‌ورزی به دیگران را تنها راه معنابخشی به زندگی می‌یابد. درون‌مایهٔ فیلم در اصل همان ترانهٔ معروف ژاپنی با نام «گوندولا نو اوتا» است که دوبار در فیلم پخش می‌شود، یک‌بار در آغاز فیلم، همراه با چشمان اشک‌بار شخصیت اصلی داستان و در حسرت زندگی از دست‌ رفته‌اش و بار دیگر در پایان آن، همراه با لبخند و آرامش او، به خاطر دست‌یابی‌اش به معنای زندگی:

زندگی کوتاه است

عاشق شوید ای دوشیزگان

پیش از‌ آن‌ که سرخی زیبای

لب‌هایتان محو شود

پیش از آن که جریان احساسات

در شما خشک شود،

برای آن‌هایی از شما

که می‌دانند فردایی نیست.

زندگی کوتاه است

عاشق شوید ای دوشیزگان

پیش از آن که او

سوار قایقش شود

پیش از آنکه سرخی گونه‌هایش محو شود

آن‌هایی از شما

که دیگر هرگز به اینجا برنخواهند گشت.

زندگی کوتاه است

عاشق شوید ای دوشیزگان

پیش از آن که قایق دور شود

بر روی امواج

پیش از آن که دستی که بر روی شانه شماست

دیگر نباشد

برای آن‌هایی

که دیگر هرگز آن‌ها را اینجا نخواهیم دید.

زندگی کوتاه است

عاشق شوید ای دوشیزگان

پیش از آن که خرمن مشکین گیسوهایتان

رشته‌رشته شود

پیش از آن که شعله‌های قلبتان

سوسو زده و خاموش شوند

برای آن‌هایی که امروز هستند

اما دیگر هرگز بازنخواهند گشت.

فیلم‌نامهٔ «زیستن» اقتباسی آزاد از رمان کوتاه «مرگ ایوان ایلیچ» اثر نویسندهٔ شهیر روس، لئو تولستوی است. فیلم «زیستن» را از اینجا می‌توانید بارگیری کنید و ببینید.

در همین زمینه

  • اسماعیل

نظرات (۳)

خیلی ممنون که پاسخگو بودین.ببخشید خود شما چطور متوجه شدین یکی برای ویتون نظر گذاشته ؟؟

میتونید نظرات پاک کنید اگه مایلید ،و لطفاً اگه کسی میشناسید که میتونی توضیح بیشتری بده و می‌دونه بهم معرفی کنید یا سولامو براش بفرستین. 

من و اون دوست عزیزم یه رابطه ده ساله داریم برام مهمه ،پس لطفاً اگه ممکنه کمک کنید 

پاسخ:
شما توی سرویس بیان وبلاگ دارید؟ اگر با داشبورد مرکز مدیریتش کار کرده باشید اینها رو میدونید چجوریه 

سلام یکم طولانی هست ،من اهل وبلاگ نیستم بلدم نیستم.اول اینکه آیا اینجا چیزی مثل بلاک کردن یا محدود کردن داریم برای کاربرا؟ دوم اینکه اگه توضیح بدم اینکه من بعنوان کاربر مهمان تو وب عزیزی نظر میذاشتم یعنی ثبت نام نکرده بودم آزاد نظر میذاشتم وب اونم ارسال نظر آزاد بود بعد مدتی دچار مشکلی شدیم اونم رفت وبلاگش رو از آزاد عمومی به خصوصی درآورد یعنی حتما باید برای ارسال نظر بری بیان ثبت نام کنی بعد بتونی نظر بذاری منم همین کارو کردم ولی خب قبلاً نظرمو میذاشت جواب میداد الان نمیذاره،من میخوام بدونم نظرم براش ارسال میکنم و تایید میشه آیا اون میبینه متوجه ارسال نظرم میشه یا چیزی مثل بلاک یا مثلاً با گزارش اکانت من به تیم بیان ممکنه منو محدود کنه،

پاسخ:
سلام وقت بخیر دوست گرامی 
چنین امکاناتی که وجود داره ولی نمیدونم تنظیمات وبلاگ ایشون چی هست. 

سلام قربان ،خسته نباشید ،من یه سوالی داشتم خدمتتون،اگه اجازه هست بپرسم بیشتر راهنمایی میخوام.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دو قدم مانده به صبح
آخرین نظرات