دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

چهره عریان زن عرب

جمعه, ۳ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۵۳ ب.ظ

«مشاهده دختران سودانی که عمل ختنه ای ده چندان وحشیانه تر از عمل دختران مصری را به خود دیده بودند ، مرا سخت به وحشت انداخت . در مصر به قطع کلیتوریس اکتفا میکنند و معمولا تمام ان را هم بر نمی دارند . اما در سودان، عمل ختنه قطع کامل تمامی ارگان های تناسلی بیرونی را در بر میگیرد. انها علاوه بر قطع کلیتوریس ، دو لب بزرگ بیرونی ، و دو لب کوچک درونی را نیز قطع میکنند .تنها دهانه بیرونی مجرای تناسلی انها از اسیب در امان می ماند، البته ان هم بعد از دوختن چند بخیه اضافی، و تنگ کردن ان پس از اتمام عمل ختنه به حدی که خروج خون حیض عملی باشد. نتیجتا در شب ازدواج لازم خواهد شد که با چاقوی جراحی و یا قیچی معمولی ، یک یا هر دو انتهای دهانه مزبور شکافته شود و راه دخول باز گردد. به هنگام طلاق دهانه بیرونی مجرای زن یکبار دیگر دوخته می شود تا مانع روابط جنسی او در اینده گردد. گشایش دهانه مزبور تنها در صورت ازدواج مجدد زن مجاز خواهد شد.»

«دختر جوانی را به خاطر می اورم که یک روز برای معاینه و مشورت به مطب من امد. او پنج ماهه حامله بود اما در معاینه خود متوجه شدم که بکارت او سالم و بی عیب است. او برای من توضیح داد که حاملگی اش نتیجه اعمال جنسی متعددی است که بطور سطحی انجام شده، و از من خواست که با یک عمل سزاریم جنین او را از رحمش خارج کنم. من با این درخواست موافقت نکردم و او مطب مرا ترک کرد. سالها بعد بطور اتفاقی با او برخورد کردم و او برایم شرح داد که چگونه پس از امتناع من به پزشک دیگری رجوع کرده و او عمل سزارین را برایش انجام داده است. او بعدا با مهندسی موفق ازدواج کرده و از او صاحب دو فرزند شده بود. در تخیلات خود، من اغلب چهره ان مهندسی را که هرگز ملاقتش نکرده ام مجسم می کنم، چهره راضی مردی که با دقت و احتیاط سنت بکارت زدائی را به منظور اطمینان از عفت همسرش به انجام می رساند و بکارت او را دست نخورده می یابد. برای او برشی که بر طول شکم همسرش به طور قائم خط انداخته بود اهمیت نداشت، درست به همان گونه که برشی بر قلب، کبد و یا مغز او کم اهمیت بود، اما یک پارگی چند میلی متری در پرده بکارت همسرش می توانست تمام زندگی او را منقلب و زیر و رو کند…»

دکتر نوال السعدی/ چهره عریان زن عرب

از ایراندخت عزیز نهایت تشکر را دارم برای معرفی این کتاب

  • اسماعیل

زن عرب

نوال السعدی

نظرات (۲)

  • سمیرا شیری
  • اگر منجر به نجات‌بخشی و تحول بشه، بله ارزشش رو داره؛ البته اگر این دردها به عادی شدن درد، کشته‌شدن احساسات و صرفِ دیدن افرادی که از درد درحال جون دادن هستند، منتهی نشه.
    پاسخ:
    بله درسته. عادی شدن مربطو به زمانی هست که عده ای بدون مطالعه تحلیلی و بدون ارائه فکر جدید فقط به تکرار مکررات میپردازن. مثل زمانی که عده ای بی فکر فقط چیزی رو در فیسبوک مرتب باز نشر میدن. 
    اگر هر بار که چیزی رو میخونیمو یا میبینیم، درش تأمل کنیم و هر حرفی که میزنیم از روی تفکر و مطالعه باشه، هر بار گفتن چیزی، چیز جدیدی به قبلی ها اضافه میکنه و فکر رفته رفته شکل میگیره و میشه منشأ تحول. 
  • سمیرا شیری
  • زمانی به اقتضای رشته‌ی تحصیلی مجبور شدم این کتاب رو بخونم ( اسم اصلی اون: "الوجه العاری للمرأة العربیة" هستش) که یادمه تا چند روز به شدت حالم بد شد و هنوز هم که یاد بعضی از صحنه‌هاش می‌افتم واقعا منقلب می‌شم. نوال سعداوی با دید واقع‌گرایی و فمنیستی و البته قلم‌فوق‌العادش طوفانی در این کتاب به پا کرده که دیدنش واقعا وحشتناکه و دردآور؛ گرچه واقعیته! اما من به شخصه بعد از خوندنش هنوز به کسی پیشنهادش ندادم. این پست شما دوباره اون بدحالی رو برام تداعی کرد:(
    پاسخ:
    از اینکه این ناراحتی در شما زنده شده واقعا متاسفم. اما تحمل بعضی دردها به نتیجه عمل جراحی نجات بخشی که جامعه رو متحول خواهد کرد می ارزه. 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    دو قدم مانده به صبح
    آخرین نظرات