دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

مقدمه

هر چه جلوتر می‌رویم صحبت‌های بیشتری راجع به ویروس کرونا که به کووید 19 موسوم شده است، می‌شنویم.

اطلاعات کامل در خصوص این بیماری در سایت سازمان بهداشت جهانی موجود است: اینجا. لذا در اینجا بیشتر بر روی این موضوع متمرکز خواهم شد که چه تفاوت‌هایی بین بیماری آنفولانزای اسپانیایی و کووید 19 وجود دارد. و از آن جا خواهم گفت مطمئن‌ترین تمهیداتی که می‌توان در این زمینه اتخاذ کرد چیست تا آسیب‌های جانی و مالی این بیماری را به حداقل رساند.

با من همراه باشید. پیشاپیش از صرف وقت و بذل توجه شما متشکرم.

سلبریتی ویروس‌ها، لیدی کووید 19 پرحاشیه‌تر از همیشه

بازار شایعات حسابی گرم شده است. هر روز خبری جدید درباره اینکه داروی این بیماری یافته شده است یا در حال آزمایش بر روی تعدای بیمار است، شنیده می‌شود. حتی عده‌ای خبرهایی را برای من می‌فرستند که در آن ادعا شده است یک داروی خاص در کشوری مانند ژاپن یا آمریکا از آزمایش سربلند بیرون آمده است و به زودی توزیع گسترده خواهد یافت.

سیاسیون هم مجالی برای بحث‌های همیشگی خود پیدا کرده‌اند. اقتصاد تأثیر عمیقی از این بیماری خواهد دید و در چنین شرایطی البته که شرکت‌های کوچک، کسب و کارهای نوبنیان و مردم عادی، طبقات متوسط و متوسط به پایین، بیشترین ضربه‌ی اقتصادی را خواهند خورد.

به قول آن بنده‌ی خدایی که در توییتر چند عکس از جامعه‌ی آمریکا منتشر کرده بود و پرسیده بود که چطور ساحل دریا ناامن است، حضور در فروشگاه‌های کوچک ناامن است ولی حضور در فروشگاه والمارت و دیگر فروشگاه‌های بزرگ امن است؟

جان اولیور (John Oliver)  در برنامه‌ی هفتگی خود به طور مفصل به حواشی این بیماری پرداخته است. توصیه می‌کنم قسمت 5 و 6 آن را در یوتیوب تماشا کنید:

Coronavirus VI: Testing: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

Coronavirus V: Last Week Tonight with John Oliver (HBO)

برنامه‌ی او به نام «هفته‌ی گذشته امشب» (last week tonight) از شبکه‌ی HBO پخش می‌شود و یک کمدی تند و تیز درمورد مسائل روزمره‌ی آمریکا است.

البته منفی‌باف‌های وطنی هم فرصتی دوباره برای به آخر رساندن دنیا یافته‌اند: برای آن‌ها دوباره جهان به پایان رسیده است.

در میان همه صحبت‌هایی که در این خصوص شده است، بحثی هم هست در مورد شباهت‌های این بیماری و بیماری آنفولانزای اسپانیایی (Influenza).

مثلاً می‌گویند بیماری آنفولانزای اسپانیایی در سال 1920 ظهور کرد و بیماری کووید 19 در سال 2020.  که البته هر دو حرف غلط است. اولین باری که آنفولانزای اسپانیایی همه‌گیر شد سال 1918 بود. کرونا ویروسی که با آن رو به رو هستیم به این دلیل کووید 19 نامگذاری شده است که ابتدا در سال 2019 (دسامبر 2019) مشاهده شد.

قرینه‌یابی ذهنی، تعمیم مسائل بر مبنای چهار خبر جسته‌گریخته، تئوری‌های یک شبه و ... همه به ذهنیت عمومی جامعه آسیب خواهد زد.

خواه‌ناخواه باید از قرنطینه بیرون بیاییم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همزیستی مسالمت آمیز با این ویروس ادامه دهیم. لذا لازم است که تصور روشنی از این بیماری داشته باشیم.

در اینجا به چند تفاوت خیلی مهم این دو بیماری می‌پردازم.

 

تفاوت‌های آنفولانزای اسپانیایی و کووید 19

علائم آنفولانزای اسپانیایی بعد از یک یا نهایت 4 روز خود را نشان می‌داده است، در حالی که در قربانیان کووید 19 این علائم ممکن است حداقل دو هفته و بلکه بیشتر خود را نشان ندهند. خیلی ساده این امکان هم هست که فرد مبتلا شده، دوره‌ی بیماری را بدون علائم طی کند و سپس بهبود یابد. و در این مدت زمان بدون اینکه خود بداند افراد زیادی را مبتلا سازد.

در آنفولانزای اسپانیایی، فرد مبتلا 5 یا حتی 7 روز  بعد از بهبود دیگر ناقل بیماری نبود. اما در کووید 19 فرد مبتلا می‌تواند تا هفته‌ها بعد از بهبود، بدون اینکه هیچ علائمی از بیماری در خود نشان دهد، همچنان ناقل بیماری باشد.

حتی اگر علائم بیماری کووید 19 در فرد ظاهر نشود، فرد ناقل بیماری خواهد بود. مشاهده شده است که چنین فردی نسبت به فردی که علائم بیماری را بروز داده است، ناقل قوی‌تری باشد.

قبل‌تر تست‌های کرونا نشان داده بودند که چیزی بیش از 60 درصد مبتلایان هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهند. اما الان روشن شده است که حدود 90 درصد افرادی که مبتلا شده‌اند هرگز علائمی را بروز نمی‌دهند و خودشان هم نمی‌دانند که به این بیماری مبتلا شده‌اند.

هیچ جامعه‌ای توانایی تست گرفتن از تمام مردم جامعه را ندارد که بماند، حتی از تمام افرادی که علائم بیماری در آن‌ها ظاهر شده است و نیاز به تست کووید 19 دارند هم نمی‌توانند تست بگیرد.

طبیعت این بیماری به نحوی است که ردیابی کامل و درمان مناسب آن، می‌شود گفت، غیر ممکن است.

وقتی یک بار به آنفولانزای اسپانیایی مبتلا می‌شدید نسبت به آن ایمنی می‌یافتید. در مورد کووید 19 نه تنها هیچ گونه شاهدی دال بر ایمن شدن بعد از بهبودی وجود ندارد، بلکه شواهی محکمی خلاف این مسأله موجود است. فائق شدن بر این بیماری لزوماً شما را در مقابل ابتلای بعدی ایمن نمی‌سازد. 

مطلب بعدی اینکه اگر بعد از ابتلا بهبودی بیابید، کووید 19 باعث آسیب جدی و دائمی بر ریه‌ها می‌شود. این بیماری گاهی به دستگاه عروقی، گاهی به کلیه‌ها، گاهی ممکن است به کبد و گاهی هم ممکن است بر دستگاه عصبی آسیب وارد نماید. اگر این آسیب‌ها تا آخر عمر در بدن به جای نمانند، لااقل چند دهه طول می‌کشد تا برطرف شوند.

و این البته به طور روشن به این معنا است که اگر برای بار دوم در معرض بیماری باشید خیلی سریع‌تر مبتلا خواهید شد و در صورت ابتلا، بدن آمادگی بسیار کمتری برای مقابله با آن دارد. لذا در مرتبه‌ی دوم ابتلا به کووید 19 شانس بهبود به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کووید 19 به هیچ وجه آنفولانزای اسپانیایی نیست، بلکه صدبار بدتر از آن است. اگر عموم مردم همین نکته را مد نظر نداشته باشند موج‌های بعدی، بیماری را خیلی بیشتر آسیب‌زا خواهد کرد. چیزی که در آنفولانزای اسپانیایی رخ داد همین بود که مردم با خیال راحت به کارهای متداول خود ادامه دادند و توجه نکردند فصل سرمای بعدی ممکن است به معنی شیوع دوباره‌ی این نوع آنفولانزا باشد.

مقامات رسمی الان دیگر این را می‌گویند که کووید 19 ممکن است حداقل تا سال 2022 همراه ما باشد. اگر واکسنی برای این بیماری یافته شود و همه چیز به خوبی پیش برود، به صورت تئوریک، تولید انبوه و عرضه‌ی آن به بازار قبل از پایان سال 2021 امکان پذیر نیست.

تا اینجای کار هم، هیچ تضمینی وجود ندارد که اصلاً واکسنی برای آن بیابیم. کما اینکه واکسن سارس هنوز موجود نیست. یا در صورت کشف واکسن مناسب، بتوانیم در کمتر زمانی آن را به تولید انبوه رسانده و به طور مناسب در اختیار همه‌ی افراد مبتلا قرار دهیم.

این هم بماند که گونه‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد. لذا واکسنی که بر روی فردی جواب می‌دهد ممکن است بر روی فرد دیگری پاسخ مناسب را ندهد. درست مانند آنفولانزای فصلی.

 

چه باید کرد؟

در چنین شرایطی باید موارد زیر را مد نظر داشته باشیم:

  1. همبستگی خود را حفظ کنیم. همه را مثل خودمان بدانیم. این مسأله‌ای نیست که فقط برای ما پیش آمده باشد. در این میان، افرادی که کرایه‌ی مغازه‌ی خود را به مستأجبر بخشیده‌اند، یا کسانی که به افراد نیازمندی که در این ایام هیچ منبع درآمدی نداشته‌اند کمک‌های مالی و غیرمالی کرده‌اند، بیشتر میزان همبستگی را از خود نشان داده‌اند.
  2. اخبار منفی را دنبال نکنیم. اخبار منفی همیشه هستند. عده‌ای دوست دارند تمام جهان را از دریچه ذهن بیمار خود تفسیر کنند لذا در انتشار اخبار منفی و تفسیر غلط وقایع پیش دستی می‌کنند. برای آنها همیشه دنیا به آخر رسیده است. تنها راه باخبر شدن از آخرین اخبار موثق در مورد این بیماری، و توصیه‌های معتبر، سایت سازمان جهانی بهداشت است.
  3. هر چقدر هم که شرایط ناسازگار است ما اما، تلاش حداکثری برای پیش بردن برنامه‌ها و اهداف خود داشته باشیم. به طور مثال الان بهترین فرصت برای یادگیری چیزهایی است که مدت زمانی زیادی بود به دلیل مشغله‌ی کاری نمی‌توانستیم به سرانجام برسانیم. یا پیش بردن پایان‌نامه و خیلی کارهای اقتصادی، آموزشی دیگر.
  4. پوشیدن ماسک، دستکش و رعایت فاصله‌ی اجتماعی و دیگر پروتکل‌های بهداشتی امری ضروری است. این‌ها نوع زندگی برای مدت قابل توجهی با ما همراه خواهد بود.

از این‌جا می‌توانید آخرین اخبار گسترش این بیماری را بیابید: google news

در همین خصوص این مقاله را هم توصیه می‌کنم: 13 چیزی که کرونا به ما ثابت کرد و ما از آن‌ها غافل بودیم

در روزهای سخت یاور و همراه هم باشیم.

  • اسماعیل

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دو قدم مانده به صبح
آخرین نظرات