دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

دکتر محمد نمازی، پزشک فداکار، 1351 – 1275، شیراز

دوشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱ ق.ظ

زنده یاد محمد نمازی فرزند حاج محمد حسن تاجر نمازی از تاجران موفق و از خانواده‌های خوش‌نام و بزرگ شیرازی بود. وی در کودکی به خارج از کشور رفت و در سال 1323 شمسی در بحبوحه‌ی جنگ جهانی دوم، پس از مراجعت به کشور و مشاهده‎ی اوضاع نابسامان مردم شیراز که از درد و رنج بیماری‌های لاعلاج و فراگیر در عذاب بودند، تمامی هم و غم خود را برای ایجاد مرکزی طبی و بهداشتی برای درمان مردم فقیر و ناتوان به کار برد. شادروان نمازی، پس از مشورت با اهل فن به این نتیجه رسید که بیشتر امراض و بیماری‌های شایع به دلیل دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی است. در آن زمان امراض گوناگونی نظیر حصبه و وبا جان بسیاری از مردم شهر شیراز و دیگر نقاط ایران را می‌گرفت و اکثر قریب به اتفاق پزشکان یکی از راه‌های عمده‌ی درمان این بیماری‌ها و ریشه کن ساختن آن‌ها را تصفیه و سالم‌سازی آب شرب مردم می‌دانستند. 

بنابراین شادروان نمازی با سرمایه‌ی شخصی‌اش و به کمک دوستان و نزدیکانش در صدد احداث تصفیه‌خانه و لوله‌کشی آب شهری بر آمد و این امر با همت بلند وی تحقق یافت و شیراز اولین شهر ایران بود که از نعمت آب لوله‌کشی سالم بهره‌مند شد. 

پس از این که مرحوم نمازی از این امر فراغت یافت، یکی از بهترین و مصفاترین باغ‌های شهر شیراز به نام باغ کفش‌گر را خریداری و بیمارستان نمازی را در آن بنا کرد. پس از آن به منظور اداره‌ی بهتر و استفاده از پیشرفته‌ترین علوم پزشکی و دستاوردهای روز دنیا، بنیادی به نام «بنیاد ایران» را بنیان نهاد که اعضای آن عبارت بودند از هیأت مدیره و مشاوران عالی‌رتبه و پزشکان مجرب و تحصیل‌کرده. وظیفه‌ی بنیاد ایران نظارت بر امور بیمارستان و توسعه‌ی آن بود. پس از ثبت رسمی بنیاد ایران به دست زنده‌یاد نمازی، او برای دوام و بقای مرکز یاد شده با تنظیم سندی، بیمارستان را وقف نمود تا این مجتمع خدماتی – درمانی عظیم برای همیشه و تا ابد برای خدمت رسانی به مردم پا برجا بماند. 

منبع: دانستنیها شماره 214 – نیمه‌ی دوم مهرماه 1397

نظرات (۱)

یعنی "محمد نمازی شدن" لیاقتی میخواست که فقط خود محمدِ نمازی داشت
پاسخ:
ممنون از توجهتون. ابتدا باید من بودن و خودخواهی رو کنار گذاشت. در اینصورت هر فردی میتونه کارهای بزرگی برای کشورش انجام بده 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دو قدم مانده به صبح
آخرین نظرات