دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

مردم در جستجوی کتاب‌های پُرمحتوا هستند

جمعه, ۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۶:۲۹ ق.ظ

اگر همه‌ نویسندگان تعداد صفحاتی که می‌خوانند از تعداد صفحاتی که می‌نویسند بیشتر باشد، شاهد نتایج و ثمره‌ بهتری خواهیم بود.

عضو شورای سیاست‌گذاری بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه آمار مطالعه به لحاظ کیفی خوب است، گفت: مردم در جستجوی کتاب‌های پُرمحتوا هستند.

ابراهیم زاهدی مطلق افزود: مهم است که بخواهیم سرانه‌ مطالعه را به لحاظ کیفی بررسی کنیم و این در حالیست که اغلب آماری که اعلام می‌شود به لحاظ کمی است.

وی با بیان اینکه مطالعات مردم نسبت به گذشته کیفی شده است، اظهار داشت: ذائقه‌ی مردم و انتظارشان از نویسندگان و انتشاراتی‌ها افزایش پیدا کرده و دیگر کتاب‌های سطحی را خریداری و مطالعه نمی‌کنند.

زاهدی مطلق در عین حال علت آمار پایین مطالعه را به دلیل قیمت بالای کتاب ندانست و افزود: کیفیت داستان و رمان‌ها در بازار عرضه‌ کشور دچار افت شده و انتشاراتی و نویسندگان و مترجمان باید به سطح کیفی آثار خود توجه کنند چرا که خوانندگان هوشمندانه آثار خود را انتخاب می‌کنند و کتاب‌های خوب به تیراژ بالا می‌رسد.

مدیر بخش داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی با تاکید بر اینکه هر کتاب خوبی از دل کتاب خوب دیگری بیرون می‌آید، اظهار داشت: اگر همه‌ نویسندگان تعداد صفحاتی که می‌خوانند از تعداد صفحاتی که می‌نویسند بیشتر باشد، شاهد نتایج و ثمره‌ بهتری خواهیم بود.

بر اساس اعلام روز پنج‌شنبه، هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: فضای مجازی را از فضای مطالعه نباید خارج دانست چرا که در حال حاضر با دیجیتالی شدن کتاب‌ها از یکسو و ورود حجم عظیمی از اطلاعات به فضای مجازی از سوی دیگر باعث شده تا مردم در قالب‌های مختلف در فضای مجازی در حال جستجو و مطالعه باشند.

وی در ادامه افزود: این مطالعه می‌تواند در قالب مجلات زرد، کتاب‌های سطحی و یا مطالب تخصصی باشد، همان اتفاقی که پیش از این بر روی دکه‌ها و کتابفروشی‌ها شاهدش بودیم و بی‌شک این بهتر از مطالعه نکردن است.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار حال خوش خواندن از ۲۳ آبان در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۵ آذرماه ادامه دارد. امسال بیش از ۷۰ سازمان و نهاد مختلف در اجرای برنامه های هفته کتاب مشارکت دارند. این رویداد فرهنگی از چهارشنبه (۲۲ آبان) در یزد افتتاح شد و ایام هفته به این اسامی نامگذاری شده اند: چهارشنبه؛ کتاب و پایتخت کتاب ایران، پنجشنبه؛ کتابخانه، کانون فرهنگی محله، جمعه؛ کتاب معجزه پیامبر (ص)، شنبه؛ وقف کتاب، ترویج کتابخوانی، یکشنبه؛ مدرسه کتاب‌محور، دانش‌آموز کتابخوان، دوشنبه؛ کودک، کتاب‌، آینده، سه‌شنبه؛ کتاب مبنای تمدن، چهارشنبه ۲۹ آبان‌؛ کتاب، رسانه و فضای مجازی و پنجشنبه؛ کتابفروشی پاتوق فرهنگی.

همزمان با این هفته برنامه های مختلفی برای توجه بیشتر به کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه برگزار می شود که از جمله آن طرح پاییزه کتاب است. بر اساس این طرح علاقه‌مندان و خریداران کتاب‌های عمومی و کودک و نوجوان می‌توانند با ارائه کد ملی از ۲۰ درصد یارانه خرید کتاب تا سقف ۱۲۰ هزار تومان در کتابفروشی‌های ثبت‌نام کرده در این طرح، بهره‌مند شوند.

کتاب‌گردی توسط اهالی قلم و نشر، جمع آوری کتاب برای مناطق محروم در قالب پویش با کتاب میشه توسط نهادهای مرتبط؛ از جمله معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابخانه ملی، گرامیداشت نویسندگان کودک و نوجوان، برگزاری اختتامیه هیجدهمین جشنواره کتاب و رسانه، برگزاری پنجمین دوره جشن ملی مترجمان و اختتامیه دومین دوره پوپک دانا تنها بخشی از این برنامه ها با رنگ و بوی کتاب است.

همچنین با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات امسال برای اولین بار هفته کتاب در بیش از ۱۲ کشور؛ از جمله ترکیه، مجارستان، سوئیس، آلمان، ایتالیا و قرقیزستان با مشارکت نهادهای فرهنگی این کشورها برگزار شده است. فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران روی پایگاه اطلاع رسانی هفته کتاب بارگذاری شده است.

منبع: ایرنا

در خصوص کتاب و کتابخوانی این مطلب را هم بخوانید: از زندگی در فرانسه چه آموختم؟

  • اسماعیل

کتاب و کتابخوانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دو قدم مانده به صبح
آخرین نظرات