دو قدم مانده به صبح

سلام خوش آمدید

معرفی کتاب فن رمان‌نویسی دایان دات فایر

پنجشنبه, ۱۱ آبان ۱۴۰۲، ۰۲:۲۴ ب.ظ

مشخصات کتاب 

نام کتاب: فن رمان‌نویسی
نویسنده: دایان دات‌فایر
مترجم: محمدجواد فیروزی
نوبت چاپ: اول
محل چاپ: تهران
ناشر: نگاه
سال چاپ: ۱۳۸۸
تعداد صفحات: ۱۷۵

فن رمان‌نویسی دایان دات فایر

«فن رمان‌نویسی» کتابی است ساده، روان و خوش‌خوان که نویسندۀ آن می‌کوشد تجارب بیست‌وپنج‌ساله‌اش در حوزۀ رمان‌نویسی را با ما به اشتراک بگذارد. خانم دات‌فایر در مقدمۀ کتاب هدف از نگارش این اثر را چنین بیان می‌کند:

تا امروز بیست‌و‌پنج سال است که شروع به آموختن تکنیک‌های رمان‌نویسی از طریق آزمون‌وخطا کرده‌ام و امیدوارم که این کتاب برای نوآموزان راهنمایی عملی باشد تا آن‌ها بتوانند با مطالعۀ آن در مدت زمانی کوتاه‌تر از من به مهارت‌های ضروری دست یابند. این کتاب به طور ساده و بی‌پرده با ریزه‌کاری‌های این فن سروکار دارد و عمدتاً برای آن‌هایی که مبادرت به نوشتن اولین کتابشان کرده‌اند در نظر گرفته شده است (دات‌فایر، ۱۳۸۸: ۵).

دات‌فایر کتابش را در بیست فصل و با عناوینی همچون «درون‌مایه یا مضمون»، «زاویۀ دید»، «برنامه‌ریزی»، «زمینه»، «شخصیت‌پردازی»، «گفت‌وگو»، «ترتیب و تدارک»، «اولین فصل»، «پیرنگ»، «ساختار»، «سبک»، «مکانیک‌های رشد»، «تجزیه‌وتحلیل یک صفحه از رمان»، «عنوان»، «ارسال رمان»، «رمان برای نوجوانان»، «بنگاه‌های ادبی، ناشرین و منتقدین»، «قرارداد و پرداخت»، «نیاز به صداقت و درستکاری»، «روحیۀ خلاقیت و آفرینندگی» تنظیم کرده است. با نگاهی اجمالی به عناوین فصل‌ها متوجه می‌شوید که آن‌ها را می‌توان در دو بخش کلی دسته‌بندی کرد، تعدادی از این فصل‌ها آموزش شگردهای رمان‌نویسی هستند و تعدادی هم در زمینۀ چاپ و نشر و بازاریابی رمان. به سخن دیگر نویسنده سعی کرده است تمام تجاربش را در قلمرو رمان‌نویسی از صفر تا صد در اختیار ما بگذارد.

پیشنهاد می‌کنم اگر اهل نوشتن هستید، حتماً این کتاب را بخوانید، نه برای این که فنون رمان‌نویسی را بیاموزید، بلکه بیشتر برای این‌که شور و شوق نوشتن در شما جان بگیرد. در سطر سطرِ این کتاب شما نویسنده‌ای را می‌یابید که عاشق نوشتن است و برای رسیدن به این مهارت از جان و دل مایه می‌گذارد و همین مسئله شما را برمی‌انگیزاند تا بیشتر و بهتر بنویسد.

در همین زمینه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
دو قدم مانده به صبح
آخرین نظرات